“La finestra e l’estintore”, una short story

Maria Giovanna Morelli

Nuove opere d’arte video

Nel 2022 il lavoro di Maria Giovanna Morelli si è arricchito di alcune opere di video arte.

L’artista, che si firma come MAGIOMO, ha realizzato alcuni brevi videoclip che raccontano short-stories per immagini prive di audio. Medium di partenza è il disegno a matita, che resta oggetto tattile e affianca ogni breve racconto, arricchendone e amplificandone la stratificazione, lasciando aperte più possibilità di interpretazione.

Piccole avventure quotidiane diventano così spunto per il racconto visivo che ci offre l’artista attraverso il tratto a matita, errori, cancellature, pagine nere e segni geometrici.

Realizzazione di “la finestra e l’estintore”

Segnaliamo il video “la finestra e l’estintore”, un videoloop di 8 minuti realizzato nel mese di agosto durante la residenza artistica RAMO – Ritratto a Mano condotta dagli artisti Monica Lundy e Daniele Puppi, a cura di Giuliana Benassi, Giuseppe Petroniro e Angelo Bucciacchio. Durante la residenza, che si è svolta nel Convento di clausura delle Clarisse a Caramanico Terme in Abruzzo, Maria Giovanna Morelli ha realizzato una mappatura dei luoghi, e li ha tradotti in segno e storia, annotando dissonanze, contrasti ed elementi estranei all’interno degli spazi storici dell’eremo.

Buona visione!

Table of contents

ISCRIVITI ALLA NEWSLETTER

per ricevere aggiornamenti su mostre e opere. 

SUBSCRIBE TO NEWSLETTER

to receive updates on exhibitions and works.

Maria Giovanna Morelli

BIO BIO BIO

Maria Giovanna Morelli (1978, Ravenna) graduated in Construction Engineering Architecture in Bologna. Her studies allow her to range across different media and materials,

such as installation practices and more traditional techniques like painting, drawing, and ceramics.

Her work has been exhibited on several occasions in national exhibitions and awards: in 2019 and 2017 she was selected for Arte Laguna Prize in Venice, in 2019 she was among the finalists for the Combat Prize on show at the Museo Fattori in Livorno.

In 2022 she took part in the workshop/residency promoted by RAMO and Untitled Association “Ritratto a Mano 7.0” with Monica Lundy and Daniele Puppi at the Ex Convento delle Clarisse in Caramanico Terme.

STATEMENT STATEMENT STATEMENT

Maria Giovanna Morelli’s artistic work oscillates between grotesque and monstrous imagery and a more fairy-tale world of soft figures and pastel colors. Sometimes ambiguous shapes hint at a veiled and never explicit eroticism. The reference to the human body often conceals an ironic approach, with a hint of cynicism that permeates her entire production.

The fundamental themes that run through much of her artistic research include family, motherhood and autobiographical cues.

Easily readable in the painting where figures sometimes become shapeless, fleshy masses, other times children’s bodies playing in geometric and flat environments that cross the domestic space.

The absolute protagonist in both painting and sculpture is colour. In painting, it is used as a material to create masses and backgrounds that leap out of space in strong bold chords, while in small sculptures it becomes a decorative element and the tonal chord becomes gentle and elegant.